Recensies

Sneeuwwit, een inktzwarte opera (2006)

De opera doet denken aan Into the Woods van Stephen Sondheim – en dat is een enorm compliment.
Algemeen Dagblad

Kolfje naar de hand van Loes Luca… De makers van Sneeuwwit corrigeren Disney… De muziek van Joost Kleppe, die ook een aantal van de de vele, soms ultrakorte, liedteksten voor zijn rekening nam, laat zich misschien het best omschrijven als klassiek modern. Zijn wijd uiteenlopende variatie aan stijlen en stemmingen bepaalt de sfeer en accentueert de overwegend onbehagelijke ondertonen van Sneeuwwit.
De Telegraaf

Combinatie Loes Luca – Paul Kooy staat als een huis.
De Volkskrant

Prachtige muziek.
Leeuwarder Courant

Leven in hel (2001)

De muziek van Joost Kleppe stookt het vuur van het spel verder op.
Het Parool

Leven in Hel is vitaal en plezierig muziektheater. De operette heeft iets Orkaters en neigt in de verte naar Frank Zappa’s 200 Motels uit de jaren zeventig. Nasr en Kleppe hebben knap werk geleverd. Beregoed!
Haagsche Courant

O mio sole (2001)

Prachtig klinkende en suggestieve muziek van Joost Kleppe.
Utrechts Nieuwsblad

De tweede reis (1998)

Joost Kleppe hartstochtelijk. Uitstekend zingbare partijen… bewogen stijl
NRC Handelsblad

Fraaie strijkerspartijen, gekenmerkt door een ragfijne transparantie in de meerstemmige structuren.
De Volkskrant

Opera De Tweede Reis aangrijpend.
Algemeen Dagblad

Ontroerende eenvoud kenmerkt opera. Dit operadebuut is toegankelijk en harmonieus, vaak zelfs lyrisch, zonder dat de muziek daarbij aan kleur verliest. Kleppe is er bovendien wonderwel in geslaagd om De Tweede Reis een doorlopend verhaal te laten zijn, in plaats van een reeks losse verzen.
Alkmaarder Courant

Joost Kleppe heeft een gepassioneerde partituur voor drie strijkers geschreven. Het is muziek die sterk wortelt in het Slavische idioom van Bartók en Janacék en dus ook traditionele klezmermuziek. Nu eens klinkt een smachtend samenspel, dan weer een verderlicht pizzicato. Kortom, mooie muziek.
De Groene Amsterdammer

The Monk (1996-1997)

Een knappe prestatie van Helen Porter en vooral van Joost Kleppe, componist die tekende voor een aantal spannende, vakkundig geschreven Gothic Interludes.
Utrechts Nieuwsblad