SNEEUWWIT, EEN INKTZWARTE OPERA (2006)
alle pers:pdf

'De opera doet denken aan Into the Woods van Stephen Sondheim - en dat is een enorm compliment.'

Algemeen Dagblad

'Kolfje naar de hand van Loes Luca... De makers van Sneeuwwit corrigeren Disney... De muziek van Joost Kleppe, die ook een aantal van de de vele, soms ultrakorte, liedteksten voor zijn rekening nam, laat zich misschien het best omschrijven als klassiek modern. Zijn wijd uiteenlopende variatie aan stijlen en stemmingen bepaalt de sfeer en accentueert de overwegend onbehagelijke ondertonen van Sneeuwwit'.

De Telegraaf

'Combinatie Loes Luca - Paul Kooy staat als een huis.'

De Volkskrant

'Prachtige muziek.'

Leeuwarder Courant

LEVEN IN HEL (2001, reprise 2003) Lantaren-Venster
alle pers:pdf

'De muziek van Joost Kleppe stookt het vuur van het spel verder op.'

Het Parool

'Leven in Hel is vitaal en plezierig muziektheater. De operette heeft iets Orkaters en neigt in de verte naar Frank Zappa's 200 Motels uit de jaren zeventig. Nasr en Kleppe hebben knap werk geleverd. Beregoed!'

Haagsche Courant

O MIO SOLE (2001) i.s.m. Growing Up in Public

'Prachtig klinkende en suggestieve muziek van Joost Kleppe'
Utrechts Nieuwsblad

DE TWEEDE REIS (1998, reprise 1999) Operastudio Nederland
alle pers:pdf

'Joost Kleppe hartstochtelijk. Uitstekend zingbare partijen... bewogen stijl'

NRC- handelsblad

'Fraaie strijkerspartijen, gekenmerkt door een ragfijne transparantie in de meerstemmige structuren.'

De Volkskrant

'Opera De Tweede Reis aangrijpend.'

Algemeen Dagblad

'Ontroerende eenvoud kenmerkt opera. Dit operadebuut is toegankelijk en harmonieus, vaak zelfs lyrisch, zonder dat de muziek daarbij aan kleur verliest. Kleppe is er bovendien wonderwel in geslaagd om De Tweede Reis een doorlopend verhaal te laten zijn, in plaats van een reeks losse verzen.'

Alkmaarder Courant

'Joost Kleppe heeft een gepassioneerde partituur voor drie strijkers geschreven. Het is muziek die sterk wortelt in het Slavische idioom van Bartók en Janacék en dus ook traditionele klezmermuziek. Nu eens klinkt een smachtend samenspel, dan weer een verderlicht pizzicato. Kortom, mooie muziek.'

De Groene Amsterdammer

THE MONK (1996-1997) Counterparts Theatercompany

'Een knappe prestatie van Helen Porter en vooral van Joost Kleppe, componist die tekende voor een aantal spannende, vakkundig geschreven Gothic Interludes.'

Utrechts Nieuwsblad